Waarom LinkedIn?

Waarom LinkedIn essentieel is voor jouw branche

25/7/2024

Je bent niet de enige die denkt: 99% van de LinkedIn-gebruikers post of deelt niets.

Binnen sommige branches is het namelijk nog moeilijk voor te stellen: hoe je LinkedIn kunt inzetten voor de groei van jouw bedrijf en jouw werknemers. Waarom? Niemand doet het. Een non-argument als je het ons vraagt. Waarom zou jij je zo druk maken om wat jouw concurrenten doen?

Het gaat om wat jouw koper wilt. En waar de rest van jouw (potentiële) netwerk actief is. En dat is voor een héél groot deel online, en op LinkedIn. Het online koop- en zoekgedrag van consumenten is de afgelopen jaren namelijk flink veranderd, beïnvloed door technologie, toegang tot informatie en veranderende verwachtingen:

We doen meer onderzoek

We besteden tegenwoordig meer tijd aan het onderzoeken van producten en diensten voordat ze een aankoop doen. We lezen reviews, vergelijken prijzen, en zoeken naar aanbevelingen op sociale media en andere platforms.

We zoeken steeds meer via onze mobiel

Mensen zoeken en kopen steeds vaker producten via hun mobiele apparaten. Binnen 5 seconden vind je via het internet, social media of ChatGPT wat je zoekt.

Social media beïnvloedt onze mening

Sociale media spelen een grote rol in het beïnvloeden van aankoopbeslissingen. We vertrouwen vaak op de mening van anderen via reviews en socialmediaposts voordat we een beslissing nemen.

Deze ontwikkelingen zorgen we ervoor dat we steeds kritischer zijn. We willen zelf een keuze maken, en zijn door online informatie steeds beter in staat om dat te doen. Dat vraagt om een andere aanpak op sales en marketing voor jouw bedrijf. Je gaat het als bedrijf niet meer redden met die welbekende funnel waarin je prospects via ads en social media loodst naar een formulier op jouw website. In ruil voor gegevens kunnen zij iets bij je aanvragen. Om vervolgens platgespamt en opgevolgd te worden. Dat zien we tegenwoordig van mijlenver aankomen. We all been there, done that. Je spreekt hier waarschijnlijk alleen nog de 3% koopgrage klanten mee aan.

What’s next? Terug naar de basis, de reden waarom je überhaupt jouw business runt: het echt helpen van jouw klanten. Een aanpak waarmee je je richt op de 97% die nog niet klaar is om te kopen. Dat je ga je doen door kwalitatieve en waardevolle content te delen. Passend bij de vraagstukken, uitdagingen en behoeften van jouw doelgroep: they ask, you answer! En nu denk jij waarschijnlijk: “Hoe kom ik dan ooit aan mijn leads?”

No worries. Door je continu oprecht op te stellen en een online vraagbaak te zijn voor jouw doelgroep, komen mensen bij jou in de lucht in plaats van andersom.  Het belangrijkste verschil is dat ze nu echt ‘ready to buy’ zijn. Dat is toch alles wat je als bedrijf wil? Toevallig kennen wij een platform waar je deze strategie perfect kunt toepassen. Iets met LinkedIn ;)

LinkedIn is het #1 socialmediakanaal om je als bedrijf én ondernemer online te profileren. Het aantal ondernemers dat wil groeien en opvallen op LinkedIn explodeert. LinkedIn-marketing is echt booming. Elke dag gebruiken 1,2 miljoen Nederlanders LinkedIn. Zo vind je op dit platform dan ook duizenden professionals en bedrijfspagina’s die dagelijks artikelen delen en lezen over trends, ontwikkelingen, interessante feiten posten. Dit is dus de plek waar jij met jouw bedrijf actief moet zijn.

Jij moet ’the place to be’ worden voor het beantwoorden van hun vragen en het wegnemen van hun zorgen: they ask, you answer. LinkedIn biedt jou een prachtig platform om al deze vragen en public te beantwoorden. Deze mindset verandert niet alleen jouw blik op online marketing, het geeft je ook nog eens eindeloze inspiratie voor het creëren van nieuwe content.

De winnende formule ligt binnen handbereik: investeer de komende periode tijd in het onderzoeken en formuleren van alle vragen en uitdagingen van jouw doelgroep. Deze lijst vormt de nieuwe basis voor jouw toekomstige contentplanning. Zullen andere bedrijven en ondernemers volgen? Wij durven te wedden van wel. De vraag is of jij dan nog bij te houden bent.. Helemaal als je beseft wat voor resultaten je met LinkedIn kunt bereiken. Met consistent posten en actief zijn op LinkedIn werk je aan:

  • autoriteit binnen jouw doelgroep;
  • een groot netwerk met vakexperts en geïnteresseerde volgers;
  • een onbeperkte dosis vakkennis;
  • nieuwe inzichten als het gaat om de wensen en behoeften van de doelgroep;
  • inspiratie voor new business;
  • persoonlijke merkherkenning.

Wil je weten wanneer je moet posten? Je leest het allemaal in dit blog.Waarom LinkedIn? Of zou LinkedIn wel werken voor mijn branche?

Andere berichten