Ho, stop. Volgens ons sla je hier enkele stappen over.
LinkedIn is namelijk meer dan ‘even posten’. Organisch groeien en berichten plaatsen op LinkedIn vereist strategie en wilskracht. Van zelf posten en reageren op posts tot aan het toevoegen van nieuwe connecties en het bijhouden van alle chats. Het is een gevalletje mouwen opstropen en gaan met die banaan. Elke dag weer.
Lees hieronder onze 10 tips om vanaf vandaag nog jouw account organisch te laten groeien met 5 tot 10 nieuwe connecties per dag. Wil je toch een indicatie hebben voor het ideale aantal posts?
Deze 5 stappen helpen jou bij het maken van deze keuze:
1. Analyseer je netwerk en doelgroep
2. Kijk naar je LinkedIn-doelstellingen en groeiambities
3. Bepaal welke rol LinkedIn speelt in jouw totale online marketingstrategie
4. Kies een haalbaar aantal om te realiseren
5. Probeer, kijk wat werkt, wat niet werkt en optimaliseer
Wij merken in de praktijk dat dit vaak tot een gevarieerde strategie en aanpak leidt. Alleen voor je begint met posten, raden we je aan eerst met deze 10 tips aan de slag te gaan.
1. Maak allereerst jouw profiel in orde
Wie ben je? Wat doe je? Waarom doe je dat? Voor wie doe je dat? En waarom zou deze persoon met jouw connecten?
Van een pakkende header tot aan een heldere kopregel. Zorg dat alles in samenhang is.
2. Kies de doelgroep die je met jouw profiel wil aanspreken
Zijn dat jouw vakgenoten? Of het is jouw ideale droomkoper? Deze keuze hangt af van jouw persoonlijke en/of zakelijke doelstellingen met LinkedIn.
3. Voeg deze doelgroep toe met een ludiek connectieverzoek
Blijf ver weg van sales, maar geef bijvoorbeeld aan dat je wekelijks post en dat je altijd op zoek bent naar een frisse tegenblik of inspiratie. Met een twist die past bij jouw stijl.
Wat dacht je van dit leuke voorbeeld?
Hey [naam!] 👋 Het lijkt me leuk om te connecten en ideeën en kennis te delen. Geen pitch incoming! Over mij: ik post wekelijks over het onderwerp [voorbeeld noemen]. Ik hoor graag meer over jou!
4. Maak vervolgens ook écht een connectie met jouw doelgroep
Al die hacks van het algoritme en geautomatiseerde berichten zijn leuk, maar uiteindelijk zijn de meest waardevolle connecties degene waar je ook echt een band mee opbouwt.
Bel de ander eens op, reageer op elkaars berichten en deel tips.
5. Bouw elke dag een tijdvak in voor jouw dagelijkse LinkedIn-werk;
Bijvoorbeeld: 10 minuten reageren, 10 minuten connecties maken en chatten en 10 minuten voor het werken aan nieuwe posts.
6. Volg binnen jouw vakgebied minimaal 10 contentcreators met 5.000 tot 10.000 volgers;
Kijk en leer waarover zij posten en doe mee met de discussies onder hun berichten. Probeer binnen 15 minuten te reageren op hun laatste posts. Tip van de dag: klik op het belletje om er als de malle bij te zijn.
7. Kies eerst één thema waarover je post;
Je gaat merken dat je steeds meer leert, weet en deelt over het onderwerp, waardoor je steeds meer een expert wordt. Wissel af tussen stellingen, weetjes, klantcases, actualiteiten en tips. Zo word je dé autoriteit binnen dit onderwerp/vakgebied.
8. Zorg voor visuele herkenbaarheid in jouw posts;
Zo val je gelijk op in de digitale jungle vol posts. Olaf Lemmens en Roel Willemse zijn hier echte toppers in;
9. Start eens met 1 à 2 keer per week posten;
Wat ons altijd helpt bij het schrijven is om een echt persoon uit mijn doelgroep in te beelden. Een vriend, klant, kennis of familielid. Wat voor vragen of uitdagingen heeft deze persoon? En welk antwoord of welke tips zou jij geven?
Voor snelle inspiratie: kijk weer naar de posts van de top contentcreators en lees de reacties onder hun berichten. Welke vragen blijven onbeantwoord? Of welke nieuwe inzichten doe je op? Leg dit vast in je notities en je bouwt een grabbelton vol met posts op.
Monitor vervolgens hoe jouw posts gaan. Wie liket er? Welke reacties krijg je? Vraag ook eens iemand binnen jouw doelgroep om feedback en tips.
10. Reageer na elke post gelijk op minimaal 3 andere berichten in je feed
Daar wil het algoritme je vaak nog een schouderklopje voor geven. Probeer origineel te zijn in jouw antwoorden, waardoor je meer en meer een expertstatus opbouwt.
Nou, hup: let’s create & inspire! Meer inspiratie nodig? Hier vind je 30 creatieve woorden.