Groeien met jouw LinkedIn-profiel in 2024 (fix deze 24 zaken)

LinkedIn Strategie 2024: Groei Jouw Profiel & Netwerk

17/7/2024

Wil jij groeien met jouw LinkedIn-profiel in 2024? Dat snappen wij helemaal. Het aantal ondernemers dat wil groeien en opvallen op LinkedIn explodeert. LinkedIn-marketing is echt booming.

Wij zien dan ook veel ondernemers om ons heen massaal beginnen met hun LinkedIn-strategie voor 2024. Zij gaan in op vragen als:

– Wat wil ik bereiken met LinkedIn?
Hoe vaak moet ik posten op LinkedIn?
– Post ik privé en/of via de bedrijfspagina?

Allemaal wezenlijke vraagstukken voor een messcherpe LinkedIn-strategie. Toch zien wij veel ondernemers dagelijks de verkeerde keuzes maken.  In de haast ook iets op LinkedIn te moeten doen, starten zij met het inrichten van hun profiel. Van een verdwaalde profielfoto en een banner met bergen tot aan een oude motivatiebrief als de tekst voor hun LinkedIn-bio. En dat zonder zelf te weten waar ze voor staan, wat ze willen bereiken met hun LinkedIn en en wat ze op het platform willen uitstralen.

Echte kennis van LinkedIn ontbreekt. En dat is zonde, want online én op LinkedIn gebeurt het:

👉 80% van de aankoopbeslissingen vindt online plaats
👉 Meer dan 80% van de B2B-leads komen via LinkedIn

Alle reden om voor 2024 een ijzersterke LinkedIn-strategie neer te zetten. Dit begint met een opvallend LinkedIn-profiel, waarmee je jouw doelgroep aanspreekt. Met een saai en/of half ingevuld profiel verklein je de kans op connectieverzoeken en conversies. Maar een sterk LinkedIn-profiel is pas het begin. Groeien en opvallen op LinkedIn vereist strategie, consistentie en wilskracht.

Groeien op LinkedIn: fix deze 24 zaken

De LinkedIn-instellingen

  1. De zichtbaarheid van jouw openbare profiel: zorg ervoor dat jouw profiel openbaar is, zodat mensen buiten je netwerk je kunnen vinden. Een goed voorbeeld is wanneer iemand op zoek is naar “marketingconsultants” en jouw profiel in de zoekresultaten verschijnt.
  2. Creatormodus: gebruik deze modus om waardevolle content te maken. Bijvoorbeeld, als marketeer kun je in deze modus wekelijks tips delen over de nieuwste trends in digital marketing.
  3. Persoonlijke url: Een Calendly-link kan handig zijn als je consultaties aanbiedt. Als je bijvoorbeeld een life coach bent, kan het nuttig zijn een link toe te voegen naar jouw website waar mensen zich kunnen aanmelden voor coachingsgesprekken.

Jouw LinkedIn-profiel aanmaken

  1. Headline: verwerk hier jouw online positionering. Welk probleem los je op? Voor wie? En hoe? Bijvoorbeeld ‘Ik help je jouw bedrijf een gezicht te geven | Fotograaf | Bedrijfsportretten | Zakelijke portretten
  2. Profielfoto: is deze nog on point?
  3. Banner: zet je de profielbezoeker tot actie aan of wek je nieuwsgierigheid? Stel dat je een evenement organiseert over leiderschap. Je banner kan dan een aankondiging zijn van dit evenement met een call-to-action om zich aan te melden voor meer informatie.
  4. Bio: bestaat jouw bio uit een hook, een verhaal, jouw belofte en een CTA?
  5. Featured-sectie: heb je een CTA toe of link naar jouw beste post(s)? Je kunt hier bijvoorbeeld een link toevoegen naar jouw website of een Calendly-afspraak
  6. Ervaring: is jouw ervaring nog up-to-date, passend bij jouw profiel? Als je recent een nieuw project hebt afgerond dat relevant is voor je expertise, zorg er dan voor dat het is bijgewerkt en goed beschreven in je ervaringssectie.
  7. Skills: sluiten de eerste 3 skills aan bij jouw huidige expertise/propositie? Stel dat je een data-analist bent. Je eerste drie vaardigheden kunnen zijn: data analytics, statistical analysis, en Power BI
  8. Hashtags: heb je bij de creatormodus al hashtags gekozen? Voor een marketeer die content deelt over digitale trends, kunnen hashtags zoals #digitalmarketing, #socialmediastrategie en #SEO waardevol zijn

Jouw LinkedIn- en contentstrategie

  1. LinkedIn-doelstellingen: wat wil je bereiken met LinkedIn? Focus eerst eens op maximaal 2 van deze doelstellingen: een sterker persoonlijk merk, een status als autoriteit, meer leads en klanten, een groter netwerk of meer werknemers
  2. De doelgroep: voor wie wil je schrijven? Jouw vakgenoten of jouw ideale klant? Als financieel adviseur kun je bijvoorbeeld schrijven voor zowel je collega’s in de sector als voor individuen die op zoek zijn naar advies over investeringen
  3. Contentcreatie: verzamel samen alle vragen, antwoorden, opmerkingen, tips en online data van jouw doelgroep
  4. Contentaudit: is er content van vorig jaar die je opnieuw kunt inzetten en/of herschrijven? Denk aan blogs, podcasts of eerdere posts
  5. Contentplan: heb je al nagedacht over hoevaak, wanneer en hoe laat je wilt posten? Lees hier alles de vraag ‘Wanneer moet ik op posten op LinkedIn?
  6. Contentplanning: verwerk dit plan in een contentplanning. Bijvoorbeeld in Excel! Met de kolommen datum, titel en status van de post
  7. Schrijfstijl en tone of voice: wat word jouw schrijfstijl? Denk aan intelligent, ambitieus, aardig, krachtig of grappig Beantwoord de volgende 3 vragen. Wat wil je overbrengen? Hoe breng je dat over? En hoe komt dat over?
  8. Tools: waar ga je jouw ideeën en posts documenteren? Apple Notes, Notion, Google Docs, AuthoredUp of Buffer? Check ook zeker eens de laatste 2 opties
  9. Foto- en beeldmateriaal: heb je al nagedacht over welke beelden je wilt delen bij jouw posts? Aanrader: zorg altijd voor een buffer. Voor een marketeer die content deelt over branding, kunnen beelden van succesvolle campagnes of grafische vormgeving jouw verhaal versterken. Gecombineerd met persoonlijke foto’s

Om te groeien op LinkedIn moet je tot slot wekelijks actief zijn

  1. LinkedIn-creators: heb je een lijst van LinkedIn-creators binnen jouw vakgebied? Leuk om hen te volgen en te reageren op hun posts
  2. Prospects: heb je een lijst van jouw ideale klanten? Volg, connect en ga het gesprek aan
  3. Comments: hoevaak per dag wil je reageren? Op wie ga je reageren? Deel jouw eigen, unieke visie onder berichten en werk zo aan jouw expertstatus.
  4. Scheduling: bouw elke dag een tijdvak in voor jouw dagelijkse LinkedIn-werk. Bijvoorbeeld: 10 minuten reageren, 10 minuten connecties maken en chatten en 10 minuten voor nieuwe posts

Nu is het aan jou: posten, posten en nog eens posten. Twijfel je over de juiste aanpak voor jouw profiel? Op het LinkedIn-profiel van ghostwriter Pim van der Heide zie je precies hoe je al deze stappen aanpakt.

Succes, en vooral heel veel plezier. Maak er een geweldig 2024 van mensen!

Andere berichten